„Jeszcze w zeszłym roku wydawało się, że outsourcing w Polsce biznesowo już niczym nas nie zaskoczy, ponieważ w warunkach równowagi podaży i popytu trudno było konkurować inaczej niż ceną” – mówi Małgorzata Wiśniewska, Managing Director Avenga Poland. „Pandemia ożywiła nasz rynek na nowo” – dodaje.
Po tym jak COVID-19 osłabił offshoring usług IT, lekarstwem na problemy takich liderów tego rynku jak Indie stał się nearshoring. Firmy z Europy Zachodniej zaczęły szukać dostawców i podwykonawców bliżej swoich macierzystych lokalizacji. „Polska na nowo przyciągnęła uwagę, ponieważ leży w tej samej strefie czasowej, ma podobną kulturę pracy i gospodarkę ustabilizowaną obecnością w Unii Europejskiej” – uważa Małgorzata Wiśniewska. „A przede wszystkim ma cenionych za swoje kompetencje specjalistów, którzy dobrze znają angielski i nadal są tańsi niż ci z Zachodu” – podkreśla.
Przykłady płyną z Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Skandynawii, Wielkiej Brytanii i Francji. Coraz częściej złożone projekty są realizowane przez zespoły hybrydowe, podzielone między dwoma lub więcej krajami. W Avenga najmocniejszym tandemem są Polska i Niemcy. Przykładem mogą być projekty realizowane dla Direkt Gruppe z Hamburga i Allianz Vienna z Wiednia. Wbrew pozorom do tej zmiany musiały dojrzeć też Niemcy, np. zwiększając swoją otwartość na angielski jako język projektowy.
Według Avenga, w okresie pandemii wzrosły koszty ewentualnych błędów w IT i związanych z tym opóźnień lub awarii. Dlatego zyskały na znaczeniu jakość i gwarancja sprawnej realizacji zadań. „Pojawili się klienci, którzy za usługi lub sprawdzonych specjalistów IT są gotowi zapłacić nieco więcej byle działać i szybko reagować na rynkowe wyzwania” – mówi Małgorzata Wiśniewska. Zespoły z Polski już od dawna tworzą innowacyjne rozwiązania, wymagające kreatywności zamiast czynności powtarzalnych i odtwórczych.
Innym rozwijającym się modelem outsourcingu jest onshoring, który polega na szukaniu dostawców usług czy podwykonawców we własnym kraju. „W ostatnich tygodniach coraz częściej jesteśmy pytani o specjalistów w modelu team leasing” – potwierdza Justyna Wroniak, Talent Acquisition Director Avenga Poland. Dotyczy to przede wszystkim klientów z branży finansowej i farmaceutycznej.
Zmalały obawy przed możliwością uzależnienia się od jednego dostawcy specjalistów IT. Klienci chętniej zatrudniają całe zespoły IT z jednego źródła, zyskując bardziej zgranych ze sobą ludzi i oszczędzając czas potrzebny na ich integrację. Wcześniej częściej woleli dywersyfikować źródła pochodzenia specjalistów.
W Avenga najwięcej nowych zleceń dotyczy przenoszenia danych firm do chmury oraz usług z zakresu cyberbezpieczeństwa. Znacząco wzrosło zainteresowanie konsultantami z doświadczeniem w technologiach chmurowych. Przejściem na rozwiązania chmurowe są zainteresowani klienci praktycznie ze wszystkich branż, włącznie z takimi które dotychczas wykazywały największy opór i obawy w tym zakresie, jak np. z bankowości i automotive. „Pandemia uderzyła też w polski rynek IT, wyhamowując w wielu firmach inwestycje i redukując miejsca pracy dla specjalistów IT, ale z drugiej strony wpływa na dalszy rozwój i specjalizację tego rynku” – podsumowuje Małgorzata Wiśniewska.
Avenga jest światowym ekspertem w obszarze IT i transformacji cyfrowej, z ponad 20-letnią praktyką. W ramach linii Transforming Industries świadczy szeroką gamę usług – od doradztwa strategicznego, usług związanych z customer experience, projektowaniem rozwiązań, po tworzenie oprogramowania. W ramach obszaru IT Professionals oferuje outsourcing specjalistów IT. Łączy kreatywność i innowacyjność z umiejętnością szybkiej realizacji kompleksowych projektów. Ponad 2500 profesjonalistów pracuje dla Avenga w ramach struktury 19 lokalizacji w Europie, Azji i USA. W Polsce biura firmy znajdują się m.in. we Wrocławiu, Krakowie, Warszawie i Gdańsku.