PINTA sięga do przeszłości
Według danych GUS w styczniu 2023 r. liczona wolumenowo produkcja sprzedana piwa ze słodu była w Polsce o ponad 9% niższa niż w tym samym miesiącu przed rokiem. W porównaniu z grudniem 2022 r. spadła jeszcze bardziej, bo prawie o 32%. Tymczasem największy w Polsce rzemieślniczy Browar PINTA odnotował w styczniu br. w odniesieniu do stycznia 2022 r. wolumenowy wzrost sprzedaży o 6% i – jak twierdzą jego właściciele – mocno pomogły w tym „piwa sentymentalne”.
2023-03-14, 17:52

Co to są „piwa sentymentalne”? Chodzi o piwa, które były warzone w poprzednich latach i miały dobry odbiór na rynku, ale z różnych powodów ich warzenie zostało wstrzymane.

Oznaki nieco mniejszego zainteresowania handlu nowoczesnego piwem rzemieślniczym było widać już w ostatnim kwartale zeszłego roku. Dlatego na zimę Browar PINTA zdecydował się reaktywować Jak w Dym (Rauchbock) i Czarną Dziurę (Schwarzbier), obydwa piwa z premierami w 2011 r. oraz Jumbo (Black IPA) z 2016 r. Dobre przyjęcie tych piw – również w kanale nowoczesnym – przekonało właścicieli PINTY do kolejnych piwnych powrotów.

Na początku tego roku po kilkuletnich przerwach na sklepowych półkach pojawiły się: wiedeński Lager Odsiecz Wiedeńska z premierą w 2011 r., Extra Special Bitter na angielskich składnikach Angielskie Śniadanie z 2012 r., imperialny Witbier Viva la Wita! z 2012 r. i ostatnio Espresso Lager – połączenie ciemnego lagera ze świeżą kawą – I’m so horny! z 2015 r.

– Na rynku piw rzemieślniczych jest już bardzo ciasno, co powoduje, że trudniej jest sprzedać nowości niż piwa dobrze znane, a pamięć o PINCIE sprzed lat jest nadal żywa – mówi Ziemowit Fałat współzałożyciel i współwłaściciel Browaru PINTA.

Spośród „piw sentymentalnych” z PINTY najkrótszą historię od premiery w 2018 r. miało Sangriale, piwo w stylu Fruit Ale z sokiem z wiśni, czerwonej pomarańczy i brzoskwini. Piwna alternatywa do hiszpańskiej sangrii przypomniała jednak o sobie w lutym tego roku.

Największy sukces rynkowy wśród tegorocznych reaktywacji PINTY odniosło Żytorillo (American Black Rye IPA) z 2013 r. Dokonana przez PINTĘ autorska interpretacja tradycyjnego piwa żytniego po raz ostatni była warzona w 2018 r. Jej powrót był tak bardzo wyczekiwany, że na umieszczenie Żytorillo na półkach wszystkich swoich sklepów zdecydował się Kaufland. Już wiadomo, że Żytorillo i Sangriale jeszcze w tym roku powrócą.

– Piwa, które jednorazowo wróciły na rynek, w większości sprzedają się poprzez hurtownie w sklepach specjalistycznych i tradycyjnych. Ich udział w wolumenie sprzedaży nie jest tak duży jak nowoczesnych sieci handlowych, więc samym sentymentem nasz browar by się nie obronił – zauważa Ziemowit Fałat.

Piwa uwarzone w PINCIE w styczniu br. zaledwie w 12-13% były wolumenowo związane z reaktywacjami. Resztę stanowiły flagowe piwa PINTY z Atakiem Chmielu na czele i nowości, w tym bestsellerowa seria PINTA Miesiąca.

– Ofertę trzeba różnicować. Wielu odbiorców uważa, że nasze piwa sprzed lat są esencją kraftu. Ta opinia zachęca nowe osoby do ich spróbowania, a to służy wszystkim naszym piwom – dodaje Ziemowit Fałat.

W ciągu 13 lat istnienia Browar PINTA uwarzył ponad 500 różnych piw. Jednak na ten rok zaplanowanych jest jeszcze najwyżej kilka powrotów, w tym bardzo oczekiwany od 3 lat Koniec Świata w stylu Sahti. Po podreperowaniu wyniku w pierwszym kwartale tego roku „piwa sentymentalne” ustąpią w PINCIE miejsca piwom warzonym regularnie i nowościom.

KONTAKT / AUTOR
Andrzej Godewski
Andrzej Godewski Communications
+48888651564
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.