Browar wydawcą książki
Po 15 latach od komercyjnego odrodzenia piwa Grodziskiego, jego inicjatorzy uznali, że wytwory warzelni pora wzbogacić o dzieło z… drukarni. Tak Browar PINTA z pasji do wędzonego piwa został wydawcą książki „Polskie i Wyjątkowe Piwo Grodziskie – Siedem Wieków Ikony Piwowarstwa”.
2025-06-03, 09:47

Najpiękniejsza historia polskiego piwowarstwa

Pomysłodawcą i spiritus movens publikacji jest Grzegorz Zwierzyna, współzałożyciel i współwłaściciel Browaru PINTA. Za twórczą pracę nad książką odpowiada dr Witold Wieczorek, z zamiłowania historyk piwowarstwa, autor „Tradycji piwowarskich Zagłębia Dąbrowskiego”. Wspólnie sięgnęli nie tylko do zakamarków archiwów i bibliotek, ale uzyskali dostęp do  wiedzy i materiałów kilkudziesięciu kolekcjonerów, piwowarów i entuzjastów Grodziskiego oraz niemal 40 warzących je browarów.

– Ta książka zjednoczyła wszystkich, którzy mogli coś wnieść do bogatej historii Grodziskiego. Od dawna uważałem, że jest potrzebna, żeby zebrać i pokazać najpiękniejsze artefakty z historii polskiego piwowarstwa – mówi Grzegorz Zwierzyna.

Grodziskie to jedyny rdzennie polski styl piwny. Według piwowarów na świecie jest bardzo mało piw z podobną charakterystyką. „Grodzisz” jest pszeniczny, wędzony, lekki, jasny, wysoko nasycony CO2, z niewielką zawartością alkoholu – zwykle ok. 3% – i wyraźnie zaznaczoną goryczką. U szczytu swojej popularności w końcu XIX wieku warzono go w ilości 100 tys. hektolitrów rocznie. Obecnie szacuje się, że jest to cztery-pięć razy mniej.

Grodziskie do czytania i oglądania

– Trzeba się cieszyć, że Grodziskie w ogóle nadal z nami jest, ponieważ w latach 1993-2010 zniknęło z polskich sklepów i warzelni – przypomina Grzegorz Zwierzyna. Na kilkanaście lat odcięliśmy wtedy zasilanie 700-letniej historii tego piwa. Od 15 lat ta historia ma swój dalszy ciąg. Niemal wszystko, co dziś wiemy o Grodziskim, znalazło się w publikacji wydanej przez Browar PINTA i Dom Wydawniczy Księży Młyn.

Na 264 bogato ilustrowanych stronach chronologicznie poznajemy piwo grodziskie od średniowiecza do końca I Rzeczypospolitej. Przechodzimy przez zmiany w piwowarstwie grodziskim pod pruskim panowaniem. Następnie wchodzimy w okres międzywojenny i czasy II wojny światowej, by dojść do Grodziskiego w czasach PRL i Rzeczypospolitej po roku 1989. Aż do decyzji o zaprzestaniu produkcji w roku 1993 i dokonanej przez piwowarów domowych i browary rzemieślnicze restytucji stylu w XXI wieku.

Wydawca w nocie podkreśla bogactwo prezentowanego materiału, w tym rzeczy dotąd niepublikowanych, dokumentów archiwalnych i wycinków z XVIII–XX-wiecznej prasy, polskiej i zagranicznej. Dzięki temu książka jest zarówno do czytania, jak i do oglądania. Jego zdaniem w tej publikacji „piwo nie jest postrzegane przez pryzmat niskoprocentowego napoju alkoholowego, ale jako zjawisko społeczno-kulturowe, dzięki któremu życie jest pełniejsze i jaśniejsze”.

Książka z autografem nie tylko dla birofilów

Spotkania z autorem Witoldem Wieczorkiem są zaplanowane 7 czerwca br. w Wieprzu na premierze książki podczas PINTA Party i tydzień później w Grodzisku Wielkopolskim na Giełdzie Birofiliów. Książkę z autografem autora można już zamawiać w sklepie internetowym PINTY https://sklep.browarpinta.pl/.../ksiazka-polskie-i.../. Na chętnych czeka około 1000 egzemplarzy. Dystrybucja rozpocznie się 9 czerwca.

KONTAKT / AUTOR
Andrzej Godewski
Andrzej Godewski Communications
+48888651564
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.